گنج پنهان
گنج پنهان
اگر فردی مخترع باشد و اختراعی نداشته باشد ناشناخته خواهد ماند، اگر اختراعی داشته باشد و آن اختراع مخفی باشد باز هم اختراعش ناشناخته خواهد بو د وتنها در صورتی خواهد توانست برای اختراعش تبلیغ کند که یک وجود دارای عقل و منطق و فهم و درک این اختراع را ببیند و بشناسد ودرک کند که این ویژگی ها فقط مخصوص انسان است و در سایر پدیده های آفرینش وجود ندارد.
با این مثال طبیعی و ملموس ، متوجه می شویم که خداوند قادر و متعال ، این واجب الوجود قهار و این ظرفیت فوق العاده و محوری که خالق عالم، ظاهر و باطن است و منشا تمامی پدیده هاست ، حیف است که به استناد حدیث قدسی اش گنجی پنهان باشد.
درست است که او عالم و قادر، جبار، متکبر و عزیز است و تمامی مخلوقات عالَم ظاهر و غایب در مقابلش تسلیم و خاشع اند اما این موجودات به جز عقول قاهره که همان فرشتگانند فاقد عقل و شعورندو فقط این ظرفیت حقیقی خداوند توسط انسان، این احسن الخالقین شناخته خواهد شد همان که در بدو خلقتش عده ای اعتراض کردند و عده ای هم از بار امانتی که به او واگذار شد سر باز زدندتا به دوش انسان بیافتد.
هدف اصلی خلقت از نظر خداوند،عبادت است ( ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای عبادت ) اما چطور است که یکی میگوید عبادت بجز خدمت خلق نیست و دیگری می گوید یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است .
به نظر اینجانب شاید دلیلش این باشد که عبادت همراه با تفکر و معرفت ارزش بسیار بالایی دارد و دیگر اینکه راههای رسیدن به خداوند و بندگی اش، مختلف و متفاوت و در یک مسیر خلاصه نشده است ، هر کار خیری که در جهت الهی قرار گرفته و رنگ خدایی به خود بگیرد عبادت محسوب می شود ، از خدمت به هم نوع گرفته تا ایثار و جهاد و امر به معروف و روزه و دوری از لغو وبیهودگی و هزاران کار نیک، تمامی اینها عبادت است.
اما بالاترین درجه عبادت ، نماز است ، همان عبادتی که با انجام آن بینی شیطان را به خاک می مالیم و مانند شستشوی جسم و روح، پنج بار در روز ، در یک چشمه زلال و پاک است . قد افلح المومنون الذین فی صلاتهم خاشعون.
نماز و عبادت، همراه با معرفت و تفکر بهترین و بالاترین درجه عبادت خواهد بود برا همین است که گفته اند یک ساعت تفکر برابر با هفتاد سال عبادت است .
معرفت و شناخت، راه رسیدن به خداوند را کوتاه خواهد کرد چرا که او از رگ گردن به ما نزدیک تر است و دیگر اینکه بنا بر فرمایش امیر مومنان حضرت علی ( ع) :
خداوند قادر و متعال را بخاطر بهشتش عبادت نکنیم که آن عبادت تاجران است
و خداوند را از ترس جهنمش عبادت نکنیم که آن عبادت بردگان است.
بلکه خداوند را به خاطر معرفت و عشقی که به او داریم عبادت کنیم که آن عبادت احرار و آزادگان است.